La PanAmericana - Reisverslag uit Los Vilos, Chili van Mieke Hupkes - WaarBenJij.nu La PanAmericana - Reisverslag uit Los Vilos, Chili van Mieke Hupkes - WaarBenJij.nu

La PanAmericana

Door: MiTaH

Blijf op de hoogte en volg Mieke

17 December 2012 | Chili, Los Vilos

La PanAmericna;

Dinsdag zijn we uit Pucon vertrokken en zijn we naar Villarrica gereden om daar eens rond te kijken. Villarrica beviel ons wel en bij de plaatselijke VVV hebben we naar campings geïnformeerd, deze zitten op loop afstand van het dorpje en zo'n beetje aan het meer.
Helaas is het vandaag zwaar bewolkt zodat we de Villarrica vulkaan niet kunnen zien deze is omringd door wolken.
De camping is zeer relaxed en geen overlandtrucks, we staan naast een stel Zwitsers die ook al de boel hebben verkocht en op reis zijn gegaan. Met de boot zijn ze vanuit Hamburg vertrokken naar Buenos Aires, 5 weken op een schip zonder uitstapjes naar mooie eilanden met bijzondere beesten dat lijkt me erg lang. Enfin ze hebben eerst door Argentinië gereisd en reizen nu via Chili verder naar het noorden. Van andere camperbezitters hadden we al over de Zwitsers gehoord net als zij via internet van de Ieren hadden gehoord die 3 weken vast zaten in Esquel vanwege een onderdeel dat geïmporteerd moest worden. Ja de wereld is maar klein. We hebben trouwens heerlijk gegeten bij pizzeria el Sabo. Bij onze favoriete supermarkt Unimarc hebben we St Bernardus bier voor Tammo gescoord en Nutella! En ze hadden er ook de bekende Grolsch beugelflessen. Dus JG effe noteren supermarkt Unimarc in Chili heeft Grolsch!
Vandaag woensdag 12-12-12 is erop de camping een bus vol kinderen gearriveerd. wij hadden al besloten om verder te reizen maar naders was zeker een reden geweest om te vertrekken. 50 kinderen met begeleiders en dan 2 wc's en 2 douches. We rijden dus via de PanAmericana (ruta 5) richting Santiago de Chili. Vandaag willen we in de buurt van Salto del Laja overnachten. We rijden door een ietwat saai landschap dat wordt wel afgewisseld door velden met Koolzaad, Margrieten, Kamille en boterbloemen.
Dat geeft de route weer wat kleur. Later komen daar de wijngaarden voor in de plaats. De Copec tankstations zijn goed uitgerust met brandschone toiletten en meestal hebben ze ook nog douches, bij sommige kun je zelfs je was doen. Ja jullie begrijpen het goed Copec heeft onze voorkeur.
Niet alle campings zijn al open, dat beperkt soms wat de keus. We gaan eigenlijk toch wel voor een camping met douches met warm water en elektriciteit. Bij de eerste camping in Salto del Laja ziet het er in eerste instantie goed uit, maar als de man zegt dat er geen warm water is haken we al snel af. Als ik vraag waarom er geen warm water is geeft hij als antwoord, omdat er geen mensen zijn! En wij dan, zijn wij geen mensen? Of heeft hij geen zin om alleen voor ons het gas aan te sluiten. Enfin de volgende camping is gesloten maar die er naast had ik gezien was in ieder geval wel open. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaresse, ze heeft 6 plaatsen dus we kunnen kiezen, ze hebben allemaal elektriciteit, eigen wasbakje en er zijn nette en schone wc's en douches met warm water.
We parkeren de camper, sluiten de elektriciteit aan en lopen daarna naar de mooiste waterval van Chili. Nou mooi is die inderdaad, je kunt er aardig dichtbij komen en je voelt de waternevel. We klimmen ook nog via de trap naar boven vanwaar je ook een mooi uitzicht hebt op de waterval en het je ziet het water over de rand vallen en na beneden denderen. Wat een natuurgeweld is dat toch maar wonderschoon. En dat anderhalve km van ruta 5 af, een mooie stopplaats.
Na afloop wandelen we een km verder alwaar we brood voor het ontbijt voor morgen scoren. We zien dat daar ook gasflessen te koop zijn en dat komt goed uit want een van de onze bleek leeg vanochtend.
Tegen de avond relaxen we bij de camper in het zonnetje, Tammo met een St. Bernardus biertje en ik met een wijntje.

Donderdag (13-12-2012), Inmiddels hebben we er bijna 6000km op zitten in ruim 4 weken en we hebben nog een kleine 4 weken te gaan. Als je eenmaal over de helft bent lijkt het net of de dagen nog sneller voorbij vliegen. Vandaag rijden we tot vlak onder Santiago de Chili, dan gaan we richting kust en of we eerst via Chili richting het noorden gaan of via Argentinië, daar zijn we nog niet uit, we zien wel.
We rijden zo'n 400 km en hebben moeite om Isla de Maipo te vinden en een camping. Camping Dona Isa zegt dat ze geen camping is maar een picknickplaats, het is er druk met gezinnen en veel kinderen. Dan toch maar terug naar de andere camping waar ze geen warme douches hebben maar wel een enorm terrein met sportfaciliteiten. De jongeman brengt ons naar een plek waar we in een schuurtje de elektriciteit kunnen gebruiken. Wederom staan we alleen op de camping. We rijden naar Taragante om inkopen te doen maar dat viel om de dooie donder niet mee. In eerste instantie konden we geen supermarkt vinden en toen we er eentje hadden gevonden konden we nergens parkeren, ook bij ons derde rondje kunnen en mogen we nergens parkeren.
Ik had aan hete eind van het rondje een kleine ieniemini markje gezien waar we sla en worstjes en brood weten te scoren.
Na een klein uurtje rijden we weer naar de camping, tering zo groot was Taragante helemaal niet. Op de camping gekomen willen we de elektriciteit weer aansluiten, maar de deur zit op slot en onze kabel ligt binnen.
Ik loop naar de receptie maar gezien ons tweetjes zijn die vroeg naar huis, ik zie nog een auto staan en ergens de was hangen, dus ik loop daar maar heen. Mij wacht een warm welkom door 6 honden, net als ik weer weg wil lopen komt opa naar buiten, wat er aan de hand is. Ik leg hem in mijn beste Spaans uit dat we op de camping staan en elektriciteit hadden maar dat die deur nu op slot zit en onze kabel daar binnen ligt. Hij schijnt me te begrijpen en vraagt me een momentje te wachten, dat worden er wel twee, hij belt twee keer en dan moet ik met hem mee lopen en lopen we naar het schuurtje. Hij tovert de juiste sleutel te voorschijn, wij sluiten de elektriciteit weer aan, hij sluit het schuurtje weer en beloofd morgen rond 8 uur het schuurtje van het slot te doen.
Tammo bakt de worstjes terwijl ik sla klaarmaak, we moeten toch iets eten nietwaar.
De volgende ochtend is het slot inderdaad van het schuurtje en het is een drukte van belang, het terrein wordt klaar gemaakt voor een grote groep die ze die dag verwachten. Na het ontbijt breken wij op en rijden via ruta 5 richting Santiago en verder naar het noorden.
In Santiago zien we een bord die ruta 5 aangeeft richting noorden, de afslag zat er gelijk na en dat hadden we niet gezien, er zat een viaduct in de weg. Afslag gemist en dan kom je in Santiago stad uit aijaijai, we slaan zo snel mogelijk weer links af maar ja alles is eenrichtingverkeer dus dat is best lastig. Het lijkt of we op de parallelweg zitten van de ruta 5, dat klopt ook als we bij een benzinestation navraag doen, dus we rijden verder ergens moeten we er toch op kunnen?????
Nou ja de kilometers tikken weg en we rijden gezellig in een file, dus als er een taxichauffeur naast me staat doe ik mijn raampje open zet een grote glimlach op en vraag hem in het Spaans of we hier ergens de ruta 5 Norte opkunnen. Ja hoor zegt hij en wijst, over een paar honderd meter is er een entrada de ruta 5.
Muchas gracias senior. Zien jullie het al voor je?
Enfin we kwamen dus zo op ruta 5 en al snel na Santiago veranderde het landschap naar dor en droog het gras was niet meer groen maar geel en de bomen verdwenen en de cactussen kwamen.
We willen in los Molles kijken naar de camping. Langzaam gaat de route richting zee en los Molles ligt aan zee. Het blijkt een klein plaatsje te zijn maar wel met een mooie camping met direct toegang tot het strand, de toileteen en douches zijn brandschoon en zien er ook nog vrij nieuw uit. Het blijkt dat er veel reserveringen zijn en bij mijn aandringen of er niet een plaatsje nog voor ons is wordt er navraag gedaan. En ja hoor sito 26 daar kunnen we staan, 40 passen verwijderd van het strand en iets verder van de toiletten. We besluiten er 3 nachten te blijven. Het weer is heerlijk en via het strand kunnen we zo naar het dorpje lopen.
Effe verder helemaal niks maar alleen zon, zee en zaligheid. Deze avond eten we in het dorpje bij een Zwitser, er is geen menu we krijgen te horen wat ze hebben en welke variaties er zijn. Een soepje, hoofdgerecht met vlees en groente en een toetje bestaande uit 2 puntjes eigen gebakken taart en koffie en thee en een fles wijn. Nou wij voelden ons in de watten gelegd hoor!
De volgende dag (zaterdag 15-12-2012) hadden we 's middags een druk programma want we moesten inkopen doen, de drank e.d. is op namelijk.
Dus eerst naar de botteleria gelopen, tja de camper doet dienst als paal voor de waslijn. Bijmde botteleria is er een grote keuze maar we slaan maar 2 flessen witte wijn en 2 biertjes in, dan lopen we verder naar de minimercado. Tja in kleine dorpjes is alles wat kleiner en de keuze wat minder, hier slaan we de rest in. We lopen weer richting strand en bij een strandtentje waar we gisteren even met de eigenaren hebben staan kletsen drinken we een sapje. Ze vragen belangstellend of we de botteleria nog hebben gevonden, wij wijzen op onze tas met flessen wijn en bier.
Tja en dan lopen we via het strand, tussen de badgasten door naar de camping waar we 's avonds genieten van Tammo's kookkunsten.
Jaja we hebben het af en toe zwaar hoor, maar je hoort ons niet klagen maar genieten.

• 20 December 2012 - 11:13

Gaby :

Ha Mieke en Tammo,

Wat een geweldige reisverslagen! Hierbij Akzo gaat alles zijn gangetje. Alle 6 hoeks kleurmeter doen het nog. Nou geniet van de laatste 4 weken. Fijne feestdagen en dat ook 2013 maar een mooi reis jaar mag worden.

Groetjes!

• 25 December 2012 - 13:27

Leonne En Ad.:

Hallo MiTaH

Inmiddels is het al Kerstmis en willen wij jullie alsnog fijne dagen wensen.
    We genieten van jullie verslagen en beleven Zuid Amerika opnieuw.
    Ook alvast een goed uiteinde en een fantastische start in 2013.
    Nog veel reisplezier en tot ziens, groetjes Ad en Léonne.